
“M’agrada que m’hagueu nomenat Entenedor de l’any perquè el que a mi m’agrada és entendre, això és el que fa que les coses siguin bones, que les coses ens agradin i al final t’acaben venint de gust aquelles coses que et convenen i l’oli d’oliva verge extra DOP Siurana ens convé” afirmava Toni Massanés, l’Entenedor de l’Any 2025 de la DOP Siurana, una distinció que avui li ha estat lliurada, en un acte celebrat a l’Estació Enològica de Reus.
Massanés és el director general de la Fundació Alícia, el primer laboratori del món de gastronomia amb rigor científic i compromís social. Des de fa anys està estretament vinculat amb el Consell Regulador de la DOP Siurana, participant com a jurat a la BECA DOP Siurana i també en d’altres activitats divulgatives que són organitzades per donar a conèixer i valoritzar l’oli d’oliva verge extra DOP Siurana, com el greix més saludable i únic per a la nostra cuina durant els tres-cents seixanta-cinc dies a l’any.
Massanés considera que “hem de crear coneixement per fer que tothom mengi millor. Hem de mirar d’ajudar a la gent que fa que puguem menjar cada dia, que són els productors, els pagesos, els pescadors…” i és en aquest àmbit on el director general de la Fundació Alícia assegura que l’oli d’oliva verge extra “té un rol important en la cuina tradicional. El que no té sentit és que ara que es produeix el millor oli no sigui el nostre greix bàsic”, sentenciava.
Per a l’Entenedor de l’Any 2025 l’educació és clau per garantir la pervivència de la riquesa gastronòmica del país. “Jo crec que anirà bé a tots els productors d’olives si la gent té cultura de l’oli. La DOP Siurana té un avantatge per a ser l’oli de base perquè és molt rodó, equilibrat. Per tant, siguem intel·ligents tots per a fer-ho bé i garantir que la gent s’hi fixi”.
Massanés es defineix com un fanàtic de l’oli. “Si em pregunten: quin és el plat que t’agrada més? Jo sempre dic que m’agrada el pa amb oli. Jo soc un fanàtic de l’oli i, a vegades, quan el vull percebre més m’agrada amb barreges on es permet aquell lluïment” mentre explica que l’apassiona un bon tomàquet amanit amb oli d’oliva verge extra o una patata i bajoca ben regada amb oove.
Mirades Siurana
L’acte Mirades Siurana 25 celebrat avui a l’Estació Enològica aplega la mirada d’una persona destacada: l’Entenedor de l’any 2025 a la primera part de l’acte i, a la segona part dirigeix la mirada a les 114 obres finalistes de les escoles del territori DOP Siurana, i lliurar els premis. D’una banda, els primers premis del IX Concurs de Receptes Explicades ha correspost a Marc Franch de l’escola 1 d’abril de La Palma d’Ebre en categoria A i, a Alena Ripoll de l’escola Llicorella de Gratallops en la B. Pel que fa al XXXII Concurs de Dibuix i Pintura, les obres de Cèlia Roig de l’escola Puigcerver de Reus i Laia Pedret de l’escola St. Mateu de Riudecanyes han resultat les guanyadores.
Els títols dels dibuixos inclouen des de rodolins enginyosos a representacions gràfiques i descripcions poètiques i realistes. En la selecció dels premiats s’han tingut en compte la creativitat, la tècnica i el lema. Des de la DOP Siurana es valora la dedicació dels xiquets i sobretot el seu esforç per mostrar una relació intensa i una gran estima al món de l’oli i de l’oliver.
L’acte celebrat avui ha estat molt multitudinari, amb la participació de més de dues centes persones, entre les quals el president del Consell Regulador de la DOP Siurana, Antoni Galceran, el cap del Servei de Coordinació i Gestió Territorial dels Serveis Territorials d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació a Tarragona, Jaume Boada, el director de l’Escola d’Hoteleria i Turisme de Cambrils, Jorge Gómez i la cap de màrqueting i comunicació de la DOP Siurana, Montserrat Gelonch, entre d’altres.